Digitální kino od A do Z – velký výkladový slovník

Vítejte v dynamickém světě digitálního kina! 🎬

Digitální projekce nabízí fascinující technologie, formáty a standardy, ve kterých se někdy snadno ztratíme. Proto jsme pro vás připravili tento velký slovník pojmů a technologií, který vám rychle a jasně vysvětlí vše od projektorů přes formáty DCP až po imerzivní zvukové systémy.

Ať už jste filmový profesionál, promítač nebo prostě jen nadšenec do digitálního kina, zde vždy najdete jasnou odpověď na své otázky.

Rejstřík pojmů

ZÁKLADNÍ PROJEKČNÍ TECHNOLOGIE

PROJEKČNÍ PLÁTNA A OPTIKA

3D TECHNOLOGIE

DIGITAL CINEMA PACKAGE (DCP)

FORMÁTY A KOMPRESE

ZVUKOVÉ TECHNOLOGIE

HARDWARE A INFRASTRUKTURA

ROZHRANÍ A PROPOJENÍ

ZABEZPEČENÍ

STANDARDY

KALIBRACE A KVALITA

POSTPRODUKCE A MASTERING

SÍŤOVÉ TECHNOLOGIE A MONITORING

ALTERNATIVNÍ OBSAH A SPECIÁLNÍ FORMÁTY

ÚDRŽBA A SERVIS

VÝKLADOVÝ SLOVNÍK DIGITÁLNÍ KINEMATOGRAFIE

ZÁKLADNÍ PROJEKČNÍ TECHNOLOGIE

2K projekce – Standardní rozlišení digitální projekce definované DCI (Digital Cinema Initiatives) jako 2048×1080 pixelů. Běžně se používá v digitálních kinech pro promítání filmů. [DCI specifikace v1.2]

4K projekce – Vysoké rozlišení digitální projekce definované DCI jako 4096×2160 pixelů, poskytující detailnější obraz než 2K. [DCI specifikace v1.2]

DCI (Digital Cinema Initiatives) – Konsorcium hlavních filmových studií, které vytvořilo standardizované specifikace pro digitální kino, včetně rozlišení, barevného prostoru a šifrování. [www.dcimovies.com]

DLP (Digital Light Processing) – Projekční technologie vyvinutá společností Texas Instruments využívající DMD (Digital Micromirror Device) čipy pro vytváření obrazu. Více informací na stránkách Texas Instruments [www.ti.com]. Viz také DMD.

DMD (Digital Micromirror Device) – Optický polovodičový čip s miliony mikroskopických zrcátek, který se používá v DLP (Digital Light Processing) projektorech k odrážení světla a vytváření obrazu. Viz také DLP.

D-ILA (Digital Direct Drive Image Light Amplifier) – Projekční technologie vyvinutá společností JVC založená na LCOS (Liquid Crystal on Silicon) technologii. Viz také LCOS.

LCOS (Liquid Crystal on Silicon) – Projekční technologie používající tekuté krystaly na křemíkovém podkladu pro modulaci světla a vytváření obrazu. Používá se v projektorech D-ILA a SXRD. Viz také D-ILA a SXRD.

SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) – Projekční technologie vyvinutá společností Sony založená na LCOS (Liquid Crystal on Silicon) technologii. Viz také LCOS.

Xenonové lampy – Výbojky používané v DCI projektorech jako zdroj světla. Vyznačují se vysokou svítivostí a teplotou chromatičnosti.

Laserová projekce – Projekční technologie využívající laser jako zdroj světla místo xenonové lampy. Nabízí vyšší jas, širší barevný gamut a delší životnost.

Aspect Ratio (poměr stran) – Poměr šířky k výšce promítaného obrazu. Běžné formáty jsou například 1.85:1 (flat) a 2.39:1 (CinemaScope).

fL (foot-Lambert) – Jednotka jasu používaná v kinematografii. Udává množství světla odraženého od povrchu.

Scaler – Zařízení pro převod rozlišení obrazu. Používá se pro úpravu rozlišení vstupního signálu na nativní rozlišení projektoru.

HFR (High Frame Rate) – Vysoká snímková frekvence, typicky více než standardních 24 fps. Používá se pro snížení rozmazání pohybu a zvýšení plynulosti obrazu.

Konvergence – Proces zajišťující přesné překrytí barevných složek obrazu u projektorů s více DMD čipy. Správná konvergence je klíčová pro ostrost a čistotu obrazu.

Moaré (Moire) – Nežádoucí interferenční vzor vznikající při překrývání pravidelných struktur v obraze a na projekčním plátně. Častý problém při digitální projekci.

Rastr – Pravidelná mřížka bodů nebo linek tvořících digitální obraz. V kinematografii označuje uspořádání pixelů v obraze.

Pixel – Nejmenší zobrazitelný element digitálního obrazu. V 2K rozlišení má DCI obraz 2048×1080 pixelů.

Perforace – Pravidelné otvory v okrajích filmového pásu, které slouží k jeho přesnému posuvu v projekčním přístroji.

Mikroperforace – Menší typ perforace používaný u některých filmových formátů, umožňující efektivnější využití plochy filmového pásu.

PROJEKČNÍ PLÁTNA A OPTIKA

Průzvučnost plátna – Schopnost projekčního plátna propouštět zvuk bez výrazného ovlivnění jeho kvality. Důležitá vlastnost při umístění reproduktorů za plátnem.

Mikroperforované plátno – Projekční plátno s drobnými otvory umožňujícími průchod zvuku z reproduktorů umístěných za plátnem.

Gain (zisk plátna) – Míra odrazivosti projekčního plátna. Udává poměr mezi odraženým světlem plátna a světlem odraženým od standardního lambertovského povrchu.

Silver screen – Stříbrné plátno s metalickou povrchovou úpravou používané pro některé 3D projekční systémy. Zvyšuje jas obrazu, ale může mít užší pozorovací úhel.

Matte white screen – Matné bílé plátno s rovnoměrným rozptylem světla. Standardní typ pro 2D projekce, zajišťuje široký pozorovací úhel.

Hot spotting – Nežádoucí jev, kdy střed plátna vykazuje výrazně vyšší jas než jeho okraje.

Optická osa – Pomyslná čára procházející středem optické soustavy projektoru, podél které se šíří centrální paprsek světla.

3D TECHNOLOGIE

3D digitální projekce – Technologie umožňující prostorový vjem při sledování filmu.

RealD 3D – Systém pro 3D projekci používající polarizační technologii. Využívá pasivní brýle s polarizačními filtry.

Dolby 3D – 3D projekční systém vyvinutý společností Dolby. Používá speciální barevné filtry a brýle.

Xpand 3D – Systém pro 3D projekci využívající aktivní brýle synchronizované s projektorem.

Sony 3D – 3D projekční systém od společnosti Sony.

MasterImage 3D – Systém pro 3D projekci.

Triple Flash – Technika projekce se ztrojnásobením snímkové frekvence pro 3D projekci. Snižuje blikání a zlepšuje komfort sledování.

Aktivní 3D brýle – Brýle s elektronickými závěrkami synchronizovanými s projektorem.

Pasivní 3D brýle – Brýle s polarizačními filtry pro oddělení obrazu pro levé a pravé oko.

Ghosting (duchové) – Nežádoucí efekt při 3D projekci, kdy část obrazu určeného pro jedno oko pronikne do druhého oka.

Stereoskopická báze – Vzdálenost mezi virtuálními kamerami při stereoskopickém záznamu. Ovlivňuje míru prostorového efektu.

DIGITAL CINEMA PACKAGE (DCP)

DCP (Digital Cinema Package) – Standardní formát pro distribuci filmů do digitálních kin. Obsahuje obraz, zvuk, titulky a metadata. [DCI specifikace]

DCDM (Digital Cinema Distribution Master) – Master soubor používaný k vytvoření DCP (Digital Cinema Package). Představuje nekomprimovanou verzi filmu. Viz také DCP.

CPL (Composition Playlist) – Seznam všech skladeb (obrazových a zvukových souborů), které tvoří prezentaci v DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

SPL (Show Playlist) – Seznam všech položek programu včetně reklam, trailerů a filmů.

KDM (Key Delivery Message) – Digitální klíč, který odemyká zašifrovaný DCP (Digital Cinema Package) pro konkrétní projektor a časové období. Viz také DCP.

DKDM (Distribution Key Delivery Message) – Klíč používaný pro vytváření KDM (Key Delivery Message) pro konkrétní kina. Viz také KDM.

Ingest – Proces nahrávání DCP (Digital Cinema Package) do serveru digitálního kina. Viz také DCP.

SMPTE DCPDCP (Digital Cinema Package) formát standardizovaný organizací SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers), novější než Interop DCP. [SMPTE ST 429-2] Viz také DCP a Interop DCP.

Interop DCP – Starší formát DCP (Digital Cinema Package) vytvořený před standardizací SMPTE formátu. Viz také DCP a SMPTE DCP.

DSM (Digital Source Master) – Původní master soubor použitý pro vytvoření DCDM (Digital Cinema Distribution Master). Viz také DCDM.

CRU (Computer Removable Unit) – Vyměnitelná disková jednotka používaná pro přepravu DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

CineCanvas – XML-založený formát pro titulky v digitálním kině, definovaný v DCI specifikacích, umožňuje zobrazení vícejazyčných titulků a různých stylů textu.

FORMÁTY A KOMPRESE

JPEG 2000 – Kompresní formát používaný pro obrazová data v DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

MXF (Material eXchange Format) – Kontejnerový formát pro profesionální audio a video materiály.

DCI-P3 – Barevný prostor specifikovaný DCI pro digitální projekci.

XYZ barevný prostor – Standardní barevný prostor používaný v DCI pro digitální projekci jako mezikrok pro konverzi do DCI-P3.

Bit Depth (barevná hloubka) – Počet bitů použitých k reprezentaci barvy každého pixelu. V DCI typicky 12 bitů.

Color Gamut – Rozsah barev, které mohou být reprodukovány v daném barevném prostoru.

Color Space – Barevný prostor, matematický model reprezentace barev v digitálním prostředí.

CBR (Constant Bit Rate) – Konstantní datový tok při kompresi.

ASDCP (Advanced Systems Digital Cinema Package) – Formát souborů založený na MXF.

ZVUKOVÉ TECHNOLOGIE

Dolby ATMOS – Imerzivní zvukový formát s objektově založeným zvukem vyvinutý společností Dolby, umožňující přesné umístění zvukových objektů ve 3D prostoru a plynulý pohyb zvuku. [www.dolby.com/cinema]

Dolby Digital 5.1 – Zvukový formát s 5 hlavními kanály (levý, středový, pravý, levý zadní, pravý zadní) a 1 LFE (Low Frequency Effects) kanálem.

Dolby Surround 7.1 – Zvukový formát s 7 hlavními kanály (levý, středový, pravý, levý zadní, pravý zadní, levý boční, pravý boční) a 1 LFE (Low Frequency Effects) kanálem.

Barco Auro 11.1 – Imerzivní zvukový formát s 11 kanály a 1 LFE (Low Frequency Effects) kanálem vyvinutý společností Barco.

AuroMax – Rozšířená verze Auro-3D formátu rozdělující boční, zadní a stropní kanály do „zón“ pro přesnější umístění zvuku, podporující až 26 kanálů a kompatibilní se standardem IAB.

Auro-3D – Vícekanálový zvukový formát využívající třech vrstev reproduktorů (úroveň uší, vyšší úroveň a stropní vrstva) pro vytvoření 3D zvukového zážitku.

IAB (Immersive Audio Bitstream) – Standardizovaný formát pro imerzivní zvuk definovaný normou SMPTE ST 2098-2, který slouží jako otevřený standard pro digitální kina umožňující přehrávání objektově založeného zvuku.

SMPTE ST 2098-2 – Standard organizace SMPTE definující specifikaci imerzivního zvukového bitstreamu (IAB).

DMA8+ (audioswitch) – Audio přepínač pro digitální kino.

Decibel – Jednotka pro měření hlasitosti zvuku.

S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) – Rozhraní pro přenos digitálního audio signálu.

LFE (Low Frequency Effects) – Kanál určený pro přenos nízkofrekvenčních zvukových efektů. Používá se pro reprodukci hlubokých basů.

IMB (Integrated Media Block) – Zařízení pro dekódování a zpracování digitálního obsahu v projektoru.

Objektově založený zvuk – Technologie zvukového mixu, kde zvuky jsou zpracovány jako individuální objekty s přesným umístěním v prostoru, na rozdíl od tradičního kanálového přístupu.

AES/EBU (Audio Engineering Society/European Broadcasting Union) – Digitální audio standard používaný pro propojení profesionálních audio zařízení, formálně známý jako AES3.

AES67 – Standard pro přenos digitálního zvuku přes IP sítě, umožňující interoperabilitu mezi různými audio-over-IP systémy.

HARDWARE A INFRASTRUKTURA

DCI server – Server splňující DCI specifikace pro přehrávání digitálního obsahu v kinech.

Media Block – Hardware zodpovědný za dekódování DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

TMS (Theatre Management System) – Systém pro centrální správu obsahu a projekcí v kině.

SMS (Screen Management System) – Systém pro správu projekcí na konkrétním plátně.

LMS (Library Management System) – Systém pro správu digitálního obsahu v kině.

HDD (Hard Disk Drive) – Pevný disk pro ukládání dat.

RAID (Redundant Array of Independent Disks) – Diskové pole pro zabezpečení dat.

NSS (Network Storage System) – Síťový úložný systém pro digitální obsah.

DCL (Digital Cinema Logbook) – Elektronický protokol zaznamenávající projekce a údržbu.

Log Files – Soubory zaznamenávající činnost projektoru a serveru.

10GbE (10 Gigabit Ethernet) – Technologie sítí s přenosovou rychlostí 10 gigabitů za sekundu, často používaná v digitálních kinech pro přenos velkých objemů dat mezi servery a projektory.

SNMP (Simple Network Management Protocol) – Protokol pro správu a monitorování síťových zařízení. V kinech používaný pro vzdálený dohled nad projektory, servery a dalším vybavením.

ROZHRANÍ A PROPOJENÍ

HDMI (High-Definition Multimedia Interface) – Rozhraní pro přenos nekomprimovaného digitálního video a audio signálu.

DVI (Digital Visual Interface) – Rozhraní pro přenos digitálního video signálu.

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) – Systém ochrany digitálního obsahu proti kopírování.

USB (Universal Serial Bus) – Univerzální sériová sběrnice pro připojení periferií.

eSATA (External Serial ATA) – Rozhraní pro připojení externích úložných zařízení.

Složkové propojení, RGB, YUV – Analogové způsoby přenosu video signálu. RGB (Red, Green, Blue) používá tři oddělené signály pro barvy, YUV (Luma, Chroma) odděluje jas a barvonosné složky pro lepší kompresi a kompatibilitu.

SDI (Serial Digital Interface) – Profesionální digitální video rozhraní používané pro přenos nekomprimovaného digitálního videa v produkčním prostředí.

HD-SDI (High Definition-Serial Digital Interface) – Verze SDI (Serial Digital Interface) s podporou přenosu HD videa s datovým tokem 1,485 Gb/s.

3G-SDI – Vylepšená verze HD-SDI (High Definition-Serial Digital Interface) umožňující přenos dat rychlostí až 2,97 Gb/s, podporující 1080p60 video.

ZABEZPEČENÍ

FIPS 140 – Federal Information Processing Standard, standard pro bezpečnost kryptografických modulů.

PKI (Public Key Infrastructure) – Infrastruktura veřejných klíčů používaná pro zabezpečení DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

RSA (Rivest-Shamir-Adleman) – Šifrovací algoritmus používaný v zabezpečení DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

Forensic Marking – Forenzní značení pro identifikaci zdroje pirátských kopií.

Watermarking – Technika umístění neviditelných značek do obrazu nebo zvuku pro ochranu autorských práv.

SPB (Secure Processing Block) – Zabezpečená procesní jednotka v DCI zařízeních.

Asymetrická kryptografie – Šifrovací metoda využívající pár klíčů (veřejný a soukromý), kde data zašifrovaná veřejným klíčem lze dešifrovat pouze odpovídajícím soukromým klíčem. Základní princip zabezpečení DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

Symetrická kryptografie – Šifrovací metoda používající stejný klíč pro šifrování i dešifrování dat. V DCI systému používaná pro šifrování obsahu samotného filmu, zatímco klíče jsou distribuovány pomocí asymetrické kryptografie.

Public Key (veřejný klíč) – V PKI infrastruktuře veřejně dostupný klíč používaný k šifrování dat nebo ověřování digitálních podpisů. V DCP (Digital Cinema Package) slouží k šifrování klíčů obsahu při vytváření KDM (Key Delivery Message). Viz také DCP a KDM.

Private Key (soukromý klíč) – Tajný klíč, který musí zůstat zabezpečený a je používán k dešifrování dat zašifrovaných odpovídajícím veřejným klíčem. V projekčních systémech slouží k dešifrování KDM (Key Delivery Message) a získání klíčů obsahu. Viz také KDM.

AES (Advanced Encryption Standard) – Symetrický šifrovací algoritmus používaný pro zabezpečení obsahu DCP (Digital Cinema Package). Obvykle v 128-bitové variantě. Viz také DCP.

SHA (Secure Hash Algorithm) – Kryptografická hašovací funkce používaná pro kontrolu integrity dat v DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

TLS (Transport Layer Security) – Protokol zajišťující zabezpečenou komunikaci mezi systémy v síti.

CRC (Cyclic Redundancy Check) – Metoda pro detekci chyb při přenosu nebo ukládání digitálních dat.

STANDARDY

DCI Standard – Soubor technických specifikací pro digitální kino [www.dcimovies.com].

SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers) – Organizace stanovující technické standardy pro film a televizi [www.smpte.org].

ISO (International Organization for Standardization) – Mezinárodní organizace pro standardizaci [www.iso.org].

ISDCF (Inter-Society Digital Cinema Forum) – Fórum pro diskuzi a koordinaci digitálních standardů pro kino [www.isdcf.com].

CTP (Compliance Test Plan) – Plán testování souladu se standardy DCI.

KALIBRACE A KVALITA

Barevná kalibrace – Proces nastavení správného podání barev v projektoru.

Pixel Mapping – Mapování pixelů z digitálního zdrojového materiálu na fyzické rozlišení projektoru.

QC (Quality Control) – Kontrola kvality digitálního obsahu.

Delta-E – Metrika pro měření změny barev. Používá se při kalibraci projektorů.

Contrast Ratio – Kontrastní poměr projektoru, poměr mezi nejjasnější a nejtmavší částí obrazu.

Lamp Hours – Počet hodin provozu lampy projektoru. Důležitý údaj pro údržbu.

Životnost lampy – Očekávaná doba funkčnosti projekční lampy v hodinách.

Kalibrační sonda – Zařízení pro měření barev a jasu při kalibraci projektoru.

Gamma – Nelineární vztah mezi numerickou hodnotou pixelu a jeho zobrazenou intenzitou.

White Point – Referenční bílá barva používaná v barevné kalibraci. V DCI standardu definována jako x=0,314, y=0,351 v CIE 1931 barevném prostoru.

Uniformita – Míra rovnoměrného rozložení jasu a barev po celé ploše projekčního plátna.

MTF (Modulation Transfer Function) – Funkce popisující schopnost optického systému přenášet kontrastní detail. Měřítko ostrosti obrazu.

POSTPRODUKCE A MASTERING

DI (Digital Intermediate) – Digitální mezistupeň při postprodukci filmu.

Digital Cinema mastering – Proces vytvoření digitálního master souboru pro kino.

VFX (Visual Effects) – Vizuální efekty vytvořené pomocí počítačové grafiky.

Grading – Úprava barev a kontrastu filmu v postprodukci.

DPX (Digital Picture Exchange) – Formát souboru používaný v digitální postprodukci filmu pro ukládání obrazových dat.

Metadata – Data popisující jiná data. V DCP (Digital Cinema Package) obsahují informace o obsahu, šifrování a přehrávání. Viz také DCP.

Subtitling – Proces vytváření a zobrazování titulků v DCP (Digital Cinema Package). Viz také DCP.

CineCanvas – XML-založený formát pro titulky v digitálním kině. Umožňuje zobrazení vícejazyčných titulků a různých stylů textu.

TTML (Timed Text Markup Language) – Standard pro reprezentaci časovaného textu, používaný pro titulky v některých DCP (Digital Cinema Package) formátech. Viz také DCP.

EDL (Edit Decision List) – Seznam rozhodnutí o střihu, dokument popisující sekvenci střihů v postprodukci.

Color LUT (Look-Up Table) – Tabulka pro transformaci barev, používaná při gradingu a masteringu.

SÍŤOVÉ TECHNOLOGIE A MONITORING

SNMP (Simple Network Management Protocol) – Protokol pro správu a monitorování síťových zařízení. V kinech používaný pro vzdálený dohled nad projektory, servery a dalším vybavením.

10GbE (10 Gigabit Ethernet) – Technologie sítí s přenosovou rychlostí 10 gigabitů za sekundu. Často používaná v digitálních kinech pro přenos velkých objemů dat mezi servery a projektory.

NOC (Network Operations Center) – Centrální pracoviště pro sledování a správu síťové infrastruktury. V kinematografii často zajišťuje vzdálenou podporu pro více kin.

VPN (Virtual Private Network) – Virtuální privátní síť umožňující zabezpečené připojení pro vzdálenou správu kinových systémů.

VLAN (Virtual Local Area Network) – Virtuální lokální síť umožňující logické rozdělení síťové infrastruktury.

QoS (Quality of Service) – Mechanismy pro zajištění priority určitých typů datového provozu v síti.

API (Application Programming Interface) – Rozhraní pro programování aplikací. Umožňuje interakci mezi různými softwarovými komponenty.

Log Aggregation – Shromažďování a centralizace protokolových souborů ze všech zařízení pro snadnější monitoring a analýzu.

ALTERNATIVNÍ OBSAH A SPECIÁLNÍ FORMÁTY

HFR (High Frame Rate) – Vysoká snímková frekvence, obvykle více než standardních 24 fps.

HDR (High Dynamic Range) – Vysoký dynamický rozsah pro lepší kontrast a barevnou věrnost.

WCG (Wide Color Gamut) – Široký barevný gamut nabízející bohatší a přesnější reprodukci barev.

Satelitní přenos do kin – Technologie umožňující živé přenosy událostí do kin.

IMAX – Formát filmu a projekční systém pro velmi velká plátna, charakteristický vysokým rozlišením a imerzivním zážitkem. [www.imax.com]

Alternative Content – Nepravidelný obsah jako opery, koncerty, sportovní přenosy promítané v kinech.

e-cinema – Elektronické kino, které nesplňuje všechny DCI standardy.

ScreenX – Formát imerzivní projekce využívající kromě hlavního plátna i boční stěny sálu.

4D Cinema – Kinosály vybavené pohyblivými sedačkami a dalšími efekty (vítr, voda, vůně) pro zvýšení imerzivního zážitku.

ÚDRŽBA A SERVIS

Kalibrace projektoru – Proces nastavení optimálních parametrů obrazu.

Výměna lampy – Postup nahrazení opotřebované xenonové lampy nebo laserového modulu.

Čištění optiky – Pravidelná údržba optických součástí projektoru pro zajištění ostrého obrazu.

Aktualizace firmware – Instalace nových verzí řídicího softwaru zařízení.

Remote Monitoring – Vzdálený monitoring a správa DCI zařízení.

Preventivní údržba – Plánované servisní zásahy předcházející poruchám.

Diagnostika poruch – Proces identifikace a řešení technických problémů.

Cold Restart – Úplné vypnutí a zapnutí systému, často používané při řešení problémů.

Redundance – Zdvojení kritických systémů pro zajištění spolehlivosti provozu.

UPS (Uninterruptible Power Supply) – Záložní zdroj napájení zajišťující nepřerušený provoz při výpadku elektřiny.

ZDROJE A REFERENCE

Organizace a standardizační orgány

České zdroje

Publikace a odborná literatura

  • Understanding Digital Cinema – Charles S. Swartz (ed.), Focal Press, 2004
  • Digital Cinema: The Revolution in Cinematography, Post-Production, and Distribution – Brian McKernan, McGraw-Hill, 2005
  • The Digital Cinema Handbook – Adam Wilt a Charles Poynton, Focal Press, 2012
  • Motion Picture and Video Lighting – Blain Brown, Focal Press, 2008
  • SMPTE Standards Documentation – Soubor standardů pro digitální kino (ST 428, ST 429, ST 430 série)

Online zdroje

Výrobci a dodavatelé technologií

Konference a veletrhy